Μακροζωία

Τα γεγονότα με μια ματιά

Υγεία και μακροζωία

Οι άνθρωποι που τηρούν την παραδοσιακή μεσογειακή ή ιαπωνική διατροφή έχουν μακροζωία και τα μανιτάρια περιέχονται και στις δύο δίαιτες.

Θρεπτικά συστατικά και αντιοξειδωτικά

Τα μανιτάρια έχουν μια σειρά από απαραίτητα θρεπτικά συστατικά και το αντιοξειδωτικό μέταλλο σελήνιο – βασικά στοιχεία για την καλή υγεία.

Μοναδικά αντιοξειδωτικά

Τα μανιτάρια έχουν πολλά αντιοξειδωτικά συμπεριλαμβανομένου ενός μοναδικού αντιοξειδωτικού που ονομάζεται εργοθειονίνη (ergothioneine), η οποία πιστεύεται ότι είναι πολύ σημαντική για την υγεία του ανθρώπου.

Ισορροπημένη διατροφή

Το μοναδικό περιεχόμενο των μανιταριών παρέχει έναν ξεκάθαρο ρόλο σε μια ισορροπημένη, υγιεινή διατροφή για μεγάλη διάρκεια ζωής.

Τα αντιοξειδωτικά στα μανιτάρια

Για πολύ καιρό, οι επιστήμονες εκτιμούσαν την αντιοξειδωτική δράση των φρέσκων προϊόντων, όπως τα λαχανικά και τα φρούτα. Η κατανάλωση άφθονων και  υψηλών σε  αντιοξειδωτικά τρόφιμα φαίνεται να παίζουν ένα ρόλο στην προστασία από μελλοντικές ασθένειες
.

Τα αντιοξειδωτικά παράγονται στο σώμα και βρίσκονται στα τρόφιμα. Αποτελούν φυσικές ενώσεις που βοηθούν στο να  εξουδετερώνουν οι ελεύθερες ρίζες που παράγονται από τον οργανισμό. Οι ελεύθερες ρίζες είναι επίσης φυσιολογικές, αν και τείνουν να προκαλούν βλάβες σε όλα τα μέρη του σώματος με την πάροδο του χρόνου, εξ ου και η επιτάχυνση της διαδικασίας γήρανσης. Για παράδειγμα, οι ελεύθερες ρίζες μπορούν να βλάψουν το DNA που υπάρχει στους πυρήνες των κυττάρων του σώματος. Όταν το DNA υποστεί ζημιά, τότε τα αντιοξειδωτικά βοηθούν  ώστε να διορθωθεί η ζημιά, πριν αυτό καταστεί καρκινικό κύτταρο.

Αν τα αντιοξειδωτικά που παράγονται από το σώμα είναι λίγα, τότε τα αντιοξειδωτικά που βρίσκονται στα τρόφιμα παρέχουν ένα πολύ χρήσιμη βοηθεία για να προστατεύουν τον οργανισμό από τις ελεύθερες ρίζες. Τα μανιτάρια είναι μια πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών, όπως επιβεβαιώνεται και από τις εργαστηριακές αναλύσεις. Σε μια μελέτη 30 κοινών λαχανικών, τα μανιτάρια τοποθετήθηκαν στα κορυφαία πέντε με τα υψηλότερα επίπεδα αντιοξειδωτικών (Pellegrini 2003; Savoie 2008).

Δεν κοινώς αντιληπτό είναι ότι ακόμη και οι μοναδικοί υδατάνθρακες των μανιταριών έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες (He 2012).

Εργοθειονίνη (Εrgothioneine)

Τα μανιτάρια έχουν το ισχυρό αντιοξειδωτικό, εργοθειονίνη, σε ποσότητες παρόμοιες με αυτήν που βρίσκεται στα ζωικά τρόφιμα (Ey  2007). Η εργοθειονίνη βρίσκεται σε πολύ λίγα λαχανικά ή φρούτα. Το σώμα δεν παράγει εργοθειονίνη και έτσι μπορεί να ληφθεί μόνο από τη διατροφή.

Η ανάλυση σε μια σειρά τροφίμων επιβεβαίωσε ότι η εργοθειονίνη περιλαμβάνεται στα μανιτάρια, στα κρέατα (ιδιαίτερα στο ήπαρ και τους νεφρούς),στον  κρόκο του  αυγού, στο  πίτουρο βρώμης, στο φύτρο σιταριού, σε μερικά φασόλια και το κρεμμύδι. Δεν βρέθηκε σε άλλα λαχανικά ή φρούτα (Ey  2007).

Από μια μελέτη για τον καθορισμό των επιπέδων της εργοθειονίνης  σε διάφορα μανιτάρια διαπιστώθηκε ότι και τα λευκά και τα καφέ μανιτάρια ήταν πλούσια σε εργοθειονίνη και ότι αυτή δεν μειώνονται κατά το μαγείρεμα (Dubost 2006). Η εργοθειονίνη στην μανιτάρια είναι βιοδιαθέσιμη με  την έννοια ότι μπορεί να απορροφηθεί εύκολα από το σώμα (Weigand-Heller 2011).

Η εργοθειονίνη φαίνεται να προστατεύει τα κύτταρα του αίματος, ιδιαίτερα τα μονοκύτταρα και τα ερυθρά αιμοσφαίρια που μεταφέρουν τα θρεπτικά συστατικά και το οξυγόνο στα κύτταρα του σώματος (Martin 2010). Επίσης, προστατεύει τις αρτηρίες από την αθηροσκλήρωση.

Είναι η εργοθειονίνη μια νέα βιταμίνη;

Χαμηλά επίπεδα της εργοθειονίνης στο σώμα προκαλούν οξείδωση (ζημιά) του DNA και των πρωτεϊνών. Για το λόγο αυτό, έχει προταθεί ότι η εργοθειονίνη πρέπει πραγματικά να ταξινομηθεί ως βιταμίνη, διότι είναι απαραίτητη για την υγεία μας (Paul 2010). Τα επίπεδα της εργοθειονίνης δεν μειώνονται με το μαγείρεμα, επομένως μπορείτε να την πάρετε μέσω τόσο των  ωμών  όσο και  των μαγειρεμένων μανιταριών.

Η εργοθειονίνη έχει το δικό της μεταφορέα αίματος

Οι επιστήμονες έμειναν έκπληκτοι όταν ανακάλυψαν ότι μία πρωτεΐνη-μεταφορέα εργοθειονίνης στο αίμα (Gründemann 2005). Οι πρωτεΐνες-μεταφορείς υπάρχουν στο αίμα μόνο αν έχουν ένα συγκεκριμένο ρόλο. Για παράδειγμα, η αιμοσφαιρίνη είναι μια πρωτεΐνη μεταφορέας για τη μεταφορά οξυγόνου στα κύτταρα. Το ότι βρέθηκε πρωτεΐνη μεταφορέας της εργοθειονίνης υποστηρίζει ακόμα περισσότερο τη σημασία της για την ανθρώπινη υγεία.

Τα μανιτάρια είναι επίσης ιδιαίτερα υψηλή περιεκτικότητα σε φαινολικές ενώσεις που έχουν αναγνωριστεί προ πολλού για τις αντιοξειδωτικές ικανότητες τους.

Μια μερίδα  μανιτάρια παρέχει περίπου το ένα τέταρτο των αναγκών ενός ενήλικα σε σελήνιο, ένα αντιοξειδωτικό μέταλλο.

Συνδυάστε όλες τις πληροφορίες και καταλήγετε στο ότι τα μανιτάρια είναι μία από τις πιο αντιοξειδωτικές τροφές στην αγορά. Είναι λογικό ότι τα μανιτάρια θα πρέπει να βρίσκονται τακτικά στο υγιεινό μενού της  διατροφή σας.